Woningaanpassing

Wanneer normaal gebruik van uw woning niet meer mogelijk is omdat u bijvoorbeeld een ongeval hebt gehad, ziek bent of omdat u door ouderdom slecht ter been bent, kunnen er aanpassingen nodig zijn. Het kan gaan om kleine aanpassingen zoals een douchezitje of het verwijderen van een drempel. Maar ook om grotere aanpassingen zoals een traplift of het aanpassen van een keuken of badkamer.

In veel gevallen worden deze aanpassingen vergoed door de afdeling WMO van de gemeente.

Hoe vraagt u een aanpassing aan en waar vindt u uw WMO loket?
Voor WMO aapssingen in Wassenaar kunt u contact opnemen met Infomaat Lokaal Loket, p/a Gemeente Wassenaar Johan de Wittstraat 45, 2240 AL Wassenaar. Het telefoonnummer is 14070. Het loket is van maandag tot en met vrijdag geopend van 8.30 tot 12.00 uur.

Door wijzigingen in het beleid met betrekking tot de WMO krijgen bewoners meer en meer te horen dat kleine woningaanpassingen niet langer vergoed worden vanuit de WMO.

De volgende woningaanpassingen kunnen door de corporaties worden uitgevoerd:

- verwijderen huidige toiletpot en plaatsen verhoogd toiletpot

- plaatsen beugels in toilet en badkamer

- verwijderen wastafelkraan en plaatsen eenhendel kraan

- vervangen  douchemengkraan door een thermostatische douchemengkraan

- plaatsen van douchestoeltje

- (ver)plaatsen van oprijplaten op galerijen incl. leuning ophogen ter plaatsen van de rijplaat

-  verhogen/ophogen van straatwerk ter hoogte van de voordeur en keukendeur

- plaatsen van extra leuning bij trap in de woning

- leveren van kleinschalig maatwerk indien (tijd) technisch mogelijk door eigen technische dienst (o.a. verlagen wastafel, verlagen spiegel boven wastafel)

Voor WMO aanpassingen in gemeente Voorschoten kunt u contact opnemen met het zorgloket De Wegwijzer, Ambachtspad 24, 2251 CP Voorschoten. Telefoonnummer is (071) 562 0003. Openingstijden zijn maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur.

Voor WMO aanpassingen in de gemeente Voorburg-Leidschendam kunt u contact opnemen met het Zorgloket, Koningin Wilhelminalaan 2 (Servicecentrum), 2264 BM Leidschendam.