Terug naar nieuwsoverzicht

Inkomensvoorwaarden voor woningtoewijzing

Geplaatst op: 22 januari 2018

De overheid wil dat woningcorporaties hun woningen passend toewijzen.

Daarvoor zijn regels opgesteld. Die regels bepalen op welke woningen u kunt reageren. Hierdoor huurt u een woning met een huurprijs passend bij uw verzamelinkomen.

Wat is uw verzamelinkomen?

Uw inkomen en dat van uw medeaanvrager bij elkaar opgeteld. Dit verzamelinkomen bepaalt welke woning wij u mogen toewijzen.

In welke catergorie valt u?

Wij gebruiken uw inkomen op uw inkomensverklaring (IBRI) om te berekenen of u in aanmerking komt voor de woning waarop u hebt gereageerd. Op de inkomensverklaring staan meestal inkomensgegevens over een vorig jaar, of misschien zelfs nog iets ouder. Dat "oude" inkomen moet u vermeningvuldigen naar een inkomen voor dit jaar. Dit heet indexeren.

In 2018 werkt dit zo:

- Inkomensgegevens over 2016 vermenigvuldigt u met 1,0296.
- Inkomensgegevens over 2017 vermenigvuldigt u met 1,0175.

De uitkomst daarvan telt als uw inkomen voor 2018. Met dit inkomen kunt u zien op welke woningen u kunt reageren. Wij gebruiken dit inkomen om te beoordelen of u in aanmerking komt voor de woning waarop u reageert.