Dagelijks onderhoud
Onder het dagelijks onderhoud verstaan wij het verhelpen van reparatieverzoeken die u ons als huurder heeft gemeld en waarvan de kosten voor onze rekening zijn. U kunt bijvoorbeeld denken aan het onderhoud van de gezamenlijke bel-installatie, het repareren van dak en dakbedekking en het onderhoud van kozijnen. Voor een uitgebreid overzicht hiervan verwijzen wij u naar de lijst  ‘Onderhouds-A-B-C’, waarin u precies kunt zien welke zaken onder verantwoordelijkheid van de huurder vallen en welke onder verantwoordelijkheid van de verhuurder.

Planmatig onderhoud
Naast het eerder genoemde dagelijks onderhoud voeren wij het zogenoemde planmatig onderhoud uit. Dit zijn de werkzaamheden die noodzakelijk zijn om onze woningen in goede staat van onderhoud te houden. Om deze reden inventariseren wij regelmatig de onderhoudsstaat van onze woningen. Op grond hiervan wordt bepaald welke werkzaamheden op welke termijn uitgevoerd worden. Deze gegevens worden in een meerjarenbegroting vastgelegd.

Voorbeelden van werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van planmatig onderhoud zijn:
- buitenschilderwerk
- grotere reparaties aan muren en daken
- preventief onderhoud (bijvoorbeeld het schoonmaken van de centrale verwarming)

Jaarlijks wordt het planmatig onderhoud opgenomen in de begroting voor het volgende jaar.

Deze planning wordt besproken met Huurdersvereniging “De Wassenaarsche”. Bij het planmatig onderhoud gaat het om zaken die wij niet per individuele woning uitvoeren, maar per complex. De lijst met voorgenomen planmatig onderhoud wordt jaarlijks gepubliceerd in het bewonersblad en op onze website.

Indien in uw complex/straat planmatig onderhoud wordt uitgevoerd, ontvangt u voor aanvang van de werkzaamheden hierover informatie. Deze informatie bevat uitleg over welke werkzaamheden  worden uitgevoerd, door welk bedrijf en de periode van de uitvoering. Tevens hoort u van ons of het nodig is dat u voor de werkzaamheden thuis moet zijn, of overlast kan worden verwacht en wie de contactpersoon bij de Wassenaarsche Bouwstichting is waar u met uw vragen terecht kunt. Na uitvoering van het planmatig onderhoud wordt het eindresultaat door ons gecontroleerd.

Airco beleid Wassenaarsche Bouwstichting

Er komen steeds meer aanvragen om airco’s bij onze huurwoningen te plaatsen. De Wassenaarsche Bouwstichting werkt niet mee aan het plaatsen van airco’s. Daar hebben wij de volgende redenen voor.

Wij doen er alles aan om onze woningen energiezuinig te maken. Op dit moment is dat vooral isoleren en balansventilatie. Airco’s gebruiken veel energie (elektrisch) en verstoren de ventilatiebalans in de woning. Het gebruik van airco’s staat haaks op de investeringen die wij doen.

Ventileren en koelen kan door ramen te openen. Op warme dagen draait het erom de warmte zo veel mogelijk buiten te houden. Voor tips; www.milieucentraal.nl

De corporatie staat niet toe dat leidingen, condensor of andere onderdelen van de airco aan de gevel of dak van de woning worden aangebracht f bevestigd. Dit kan namelijk tot schade leiden en bij leidingdoorvoeren mogelijk zelfs lekkages. Veel van onze woningen in Wassenaar zijn onderdeel van beschermd dorpsgezicht of gemeentelijk monument, waar wij als eigenaar zorgvuldig mee om gaan. Airco-units passen daar niet bij. Ook mogelijke geluidsoverlast van buitenunits is een belangrijke overweging om geen airco’s toe te staan.

Wij kunnen overigens niet tegenhouden dat airco’s zonder onze toestemming zullen worden geplaatst. Dat is dan voor rekening en verantwoording van de desbetreffende huurder, inclusief het noodzakelijke onderhoud. Die huurder moet ook rekening houden met extra kosten bij het opzeggen van de huur en opleveren van de woning voor het verwijderen van zo’n airco en herstel muren, daken e.d. waar de airco bevestigd of leidingen zijn doorgevoerd. Wij zullen in alle gevallen verwijdering van de airco eisen of oor rekening van de huurder uitvoeren.

Bij appartementen is in veel gevallen toestemming van de Vereniging van Eigenaren nodig. Wij zullen het geven van toestemming altijd ontraden.