Overlast of last is erg vervelend. Maar vaak weten uw buren niet dat zij dit veroorzaken. Volg de stappen uit dit stappenplan om de overlast of last te verminderen.

Stap 1 - Ervaart u overlast of last?

Wij maken onderscheid tussen last en overlast. Last kan ontstaan door omgevingsgeluiden, zoals auto’s, leefgeluiden van de buren of een tuin die niet goed is onderhouden. En wanneer u de enige bent die er last van heeft.

Overlast komt vaak en langdurig voor, zoals harde muziek iedere nacht of constant geblaf van een hond. Meerdere buren hebben er last van.

Stap 2 - Praat met uw buren

Het kan zijn dat uw buren zich niet bewust zijn dat ze (over)last geven. Met een goed gesprek kunt u een heleboel ergernis oplossen. Wilt u in gesprek met uw buren, maar weet u niet waar u moet beginnen? Wij hebben een aantal adviezen voor u:

• Ga niet praten als u boos bent
  • Als u aanbelt, vraag dan eerst of de buren tijd hebben om te praten. Maak een afspraak als het niet uitkomt
  • Vertel rustig en duidelijk waar u last van heeft en wanneer
  • Luister naar wat uw buren te zeggen hebben
  • Ga samen op zoek naar een oplossing
  • Probeer samen afspraken te maken.

Stap 3 - Schakel Buurtbemiddeling in

Lukt het niet om zelf met de buren in gesprek te gaan? Schakel dan Buurtbemiddeling in. Buurtbemiddeling wordt in de gemeenten Westland en Wassenaar uitgevoerd door B&M Bemiddeling & Mediation. U kunt zich kosteloos aanmelden op www.bemiddelingmediation.nl en klik op ‘Aanmelden zaak’. Zij brengen mensen in gesprek en helpen het contact te verbeteren en gaan met u op zoek naar oplossingen.

Stap 4 - Overlast melden

Heeft een gesprek met uw buren of inzet van Buurtbemiddeling niet geholpen? En ervaart u overlast en zijn er meerdere buren die overlast ervaren? Meld dit schriftelijk bij ons via wbs@wabs.nl

Wij nemen contact op met u en uw buren. En wij gaan een gezamenlijk gesprek aan en proberen afspraken te maken.  Wij vragen de buren die overlast ervaren een overlastdagboek bij te houden waarin u de datum, tijdstip en het soort overlast noteert.

Mogelijk starten wij een juridische procedure en dan zijn regelmatige meldingen van meerdere buren en overlastdagboeken belangrijk. Een rechter bepaalt uiteindelijk of de overlast ernstig genoeg is voor een ontruiming.