Achter alle cijfers zijn veel schrijnende verhalen verborgen. Bijvoorbeeld dat van de vijftigjarige Diana. Zij reageerde tussen januari 2023 en april 2024 maar liefst 335 keer op een woning.

Isis Desumma, Directeur-bestuurder bij De Wassenaarsche Bouwstichting: “Helaas komen dit soort situaties steeds vaker voor. Gemiddeld wachten mensen in onze regio bijna 7 jaar op een betaalbare en voor hen passende woning. Dat is veel te lang.” Directeur-bestuurder Marc Fischer van Woningbouwvereniging St. Willibrordus vult aan: “We moeten de komende jaren meer betaalbare woningen bouwen. Ook op plekken waar dat wellicht gevoelig ligt. Om dat voor elkaar te krijgen, trekken we samen op.”

Om het verhaal van woningzoekenden te horen, hebben de corporaties een gesprek gevoerd met Diana van der Horst. Haar verhaal lees je hieronder.

Na 335 keer reageren nog steeds geen woning

Het aantal ingeschreven woningzoekenden in de regio Haaglanden liep het afgelopen jaar verder op. Begin 2023 stond de teller nog op 178.000. Eind 2023 stonden er ruim 190.500 woningzoekenden ingeschreven bij Woonnet Haaglanden. Een van hen is Diana van der Horst. Zij reageerde tussen 1 januari 2023 en 13 april 2024 maar liefst 335 keer op een woning. Op 3 juni geven directeur Isis Desumma van de Wassenaarsche Bouwstichting en directeur Marc Fischer van Woningbouwvereniging St. Willibrordus een presentatie bij Sociaal Kontakt Wassenaar (SKW) over het nijpende probleem op de woningmarkt.

Achter alle cijfers zijn veel schrijnende verhalen verborgen. Bijvoorbeeld dat van de vijftigjarige Diana. Ze had haar leven goed voor elkaar. Met een huurwoning in de vrije sector en een gezin met partner en dochter. Toen haar partner achter haar rug schulden bleek te maken, begon voor haar de ellende. “We gingen uit elkaar en ik werkte 43 tot 45 uur in de week om de huur te bekostigen en de schulden af te betalen. Dat ging allemaal wel, totdat ik baarmoederhalskanker kreeg. Toen moest ik een van mijn banen laten schieten. Ik kreeg een nieuwe vriend en trok bij hem in.”

Het verhaal leek een positieve afloop te hebben, totdat bleek dat de nieuwe vriend een narcist was. Vijfenhalf jaar geleden trok Diana daarom samen met haar dochter bij haar moeder in. “Mijn moeder is een verzamelaar, dus het huis is helemaal vol”, vertelt ze. “Drieënhalf jaar geleden kreeg ik een herseninfarct. Daardoor kan ik nu niet veel prikkels meer hebben. Het is bijna niet uit te houden in dit volle huis. Mijn dochter woont nu tijdelijk ergens via Ad Hoc. Ik zoek heel hard naar een woning voor ons samen. In Wassenaar, Den Haag, het Westland en Rijswijk. Vanwege mijn beperking reageer ik vooral op benedenwoningen of woningen op de eerste etage met lift.”

Door de herseninfarct zit werken er niet meer in. Ze heeft voor veel dingen hulp nodig. Helaas krijgt ze geen urgentie voor een woning. Ze moet net als veel andere woningzoekenden heel veel geduld hebben. “Helaas komen dit soort heftige situaties steeds vaker voor”, zegt Isis Desumma. “Gemiddeld wachten mensen in onze regio bijna 7 jaar op een betaalbare en voor hen passende woning. Dat is veel te lang.” Marc Fischer vult aan: “We moeten de komende jaren meer betaalbare woningen bouwen. Ook op plekken waar dat wellicht gevoelig ligt. Om dat voor elkaar te krijgen, trekken we samen op.”